Oszczędź nawet 50% na polisie.

Sprawdź, ile Ty możesz zaoszczędzić porównując oferty w 7 minut.

Porównaj ceny

Rozliczenie szkody. Czym się różni wariant serwisowy od wariantu kosztorysowego?

Oszczędź nawet 50% na polisie.

Sprawdź, ile Ty możesz zaoszczędzić porównując oferty w 7 minut.

Porównaj ceny
Kolizja czy wypadek mogą przytrafić się każdemu. Gdy już do takiego zdarzenia dojdzie, na pewnym etapie trzeba będzie rozpocząć proces naprawy pojazdu. Możemy zdecydować się na metodę kosztorysową lub serwisową, która pokryta zostanie z OC sprawcy.

Według Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego, poszkodowany w wypadku lub kolizji ma prawo dokonania napraw w swoim pojeździe na koszt ubezpieczyciela sprawcy. Samochód ma wrócić do stanu sprzed szkody i to właściciel pojazdu poszkodowanego decyduje, jaki wariant likwidacji wybierze.

W przypadku ubezpieczenia autocasco ubezpieczony dokonuje wyboru w momencie zawierania polisy i w trakcie jej trwania nie może dokonać zmian.

Wariant serwisowy (bezgotówkowy), tzw. „warsztat”

To wariant, dzięki któremu auto naprawiane jest bez naszego udziału. W praktyce wstawiamy uszkodzony pojazd do warsztatu (najczęściej należącego do autoryzowanej sieci naprawczej towarzystwa), a rozliczenie szkody następuje pomiędzy zakładem i ubezpieczycielem. Faktury są dostarczane bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń.

Ważne! Każdorazowo przed rozpoczęciem naprawy należy uzgodnić z ubezpieczycielem koszty i sposób naprawy pojazdu przez warsztat naprawczy.

Nie jest potrącana amortyzacja. Naprawa najczęściej (w zależności od zapisów w OWU) opiera się na:

  • normach czasowych producenta pojazdu ujętych w systemach  Audatex lub Eurotax;
  • średniej stawce za 1 roboczogodzinę dla warsztatu naprawczego danej marki pojazdu;
  • cenach części i materiałów producenta pojazdu ujętych w systemach Audatex lub Eurotax.
Przykład: Na potrzeby wskazania różnić w opłatach za polisę ubezpieczeniową (OC, AC, NNW, Assistance) przeprowadzimy kalkulację na stronie rankomat.pl. Bohaterem naszego tekstu będzie 44-letni mieszkaniec Olsztyna, który zdecydował się ubezpieczyć swój samochód – Toyotę Yaris z 2021 roku z silnikiem 1496 cm3 (benzyna) i przebiegiem 66 tys. km. W przypadku wariantu serwisowego rozliczenia szkody stawki za pełen pakiet ubezpieczeń zapłacić musiał:

 

Towarzystwo ubezpieczeniowe  Stawka za polisę (OC, AC, NNW, Assistance) z wariantem serwisowym
Wiener 1 764 zł
Trasti 1 888 zł
mtu24.pl 2 925 zł
Link4 3 137 zł
TUZ 6 258 zł

Porównanie znajdziecie pod koniec kolejnego akapitu, w którym skupiliśmy się na wariancie kosztorysowym.

Wariant kosztorysowy (gotówkowy), tzw. „na wycenę”

Jako właściciel auta gdy zgłaszasz szkodę, podajesz kwotę oczekiwanego roszczenia. Jeśli uważasz, że 5000 zł wystarczy na doprowadzenie auta do stanu sprzed szkody, występujesz o 5000 zł. Towarzystwa ubezpieczeniowe przy szkodach o niskiej wartości, gdzie kwota nie budzi zastrzeżeń, nawet nie będą wysyłać rzeczoznawcy.

Jeśli jednak przesadzisz z wyceną odszkodowania albo po prostu likwidator szkody się z nim nie zgodzi, towarzystwo ubezpieczeniowe wyśle rzeczoznawcę, aby dokonał oględzin.

Porównaj ubezpieczenia OC i AC

Po oględzinach pojazdu i określeniu szkód przez rzeczoznawcę sporządzany jest kosztorys kosztów za naprawę pojazdu. Odszkodowanie wypłacane jest bezpośrednio ubezpieczonemu, po wcześniejszym zaakceptowaniu przez niego kosztorysu.

Nie jest uwzględniany podatek VAT. Naprawa najczęściej (w zależności od zapisów w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia) opiera się na:

  • normach czasowych operacji naprawczych określonych przez producenta ujętych w systemach  Audatex lub Eurotax;
  • stawce za 1 roboczogodzinę ustaloną przez ubezpieczyciela, w oparciu o średnią asymetryczną cen usług na terenie właściwym dla miejsca stałego zameldowania ubezpieczonego (kod pocztowy z dowodu rejestracyjnego);
  • wykazie części lub zespołów zakwalifikowanych do wymiany, zawartego w ocenie technicznej uszkodzeń technicznych pojazdu, wg średnich cen części lub tzw. zamienników oraz materiałów zawartych w systemach Audatex lub Eurotax.
Przykład: Poniżej prezentujemy zestawienie stawek pełnego pakietu ubezpieczeń dla tego samego kierowcy, co w przypadku znajdującej się powyżej kalkulacji. Różnicą jest tylko to, że tym razem wybraliśmy oferty obejmujące wariant kosztorysowy rozliczenia szkody.

 

Towarzystwo ubezpieczeniowe  Stawka za polisę (OC, AC, NNW, Assistance) z wariantem kosztorysowym
Wiener 1 264 zł
Trasti 1 757 zł
mtu24.pl 2 621,31 zł
Link4 3 081 zł
TUZ  6 128 zł

W porównaniu widać, że kwestia rozliczenia szkody nie ma kluczowego znaczenia dla firm ubezpieczeniowych. Przyjęło się, że te preferują metodę kosztorysową, ponieważ jest dla nich korzystniejsza, a powyższe wyniki to potwierdzają. Nie oznacza to jednak, że nie można znaleźć korzystnej oferty z rozliczeniem serwisowym – przykładem może być oferta od Link4, która jest wyższa w przypadku wariantu „warsztatowego”

Uwaga! Podczas wyboru polisy nie można sugerować się jedynie ceną, a także zmienną, jaką jest rozliczenie szkody. Należy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, które mogą różnić się w zależności od oferty nawet u tego samego ubezpieczyciela. 

Który sposób rozliczenia szkody komunikacyjnej wybrać?

Wariant gotówkowy będzie dla Ciebie korzystny w sytuacji, gdy szkoda nie jest duża, i wiesz, że masz szansę tanio ją naprawić. Wówczas wysokość odszkodowania może pokryć koszty naprawy auta, a nadwyżka zostanie Ci w kieszeni. Gotówkowe rozliczenie szkody to ulubiony sposób likwidacji oszustów i wyłudzaczy, którzy polują na niczego nieświadomych uczestników ruchu drogowego, np. pozorując ustąpienie pierwszeństwa przejazdu, aby następnie w nich wjechać. Gotówka do ręki, auto się wyklepie, wracamy na polowanie.

Wadą wariantu kosztorysowego jest sytuacja, w której odszkodowanie nie wystarcza na wykonanie nawet podstawowych napraw. Wtedy trzeba wystąpić do ubezpieczyciela z odwołaniem od decyzji i żądaniem wyrównania odszkodowania tak, by możliwa była pełna naprawa pojazdu.

Wariant warsztatowy wybierz wtedy, gdy rozmiar szkody jest duży, uderzenie było silne i nie wiesz, co tak naprawdę w aucie jest do naprawy. Wstawiając samochód do warsztatu nie martwisz się o to, czy kwota odszkodowania wystarczy na remont auta.

Coraz więcej osób w ostatnim czasie wybiera wariant warsztatowy, zwłaszcza przy likwidacji szkody z polisy OC sprawcy. Wstawiasz samochód do warsztatu, bierzesz auto zastępcze i potem tylko odbierasz naprawiony samochód. Poszkodowani mają dość walki z ubezpieczalniami, które kwestionowały każde odszkodowanie, gdzie mogły coś ugrać. Poszkodowani przerzucili ciężar walki o uzasadnione koszty na warsztaty.

Największymi wadami wariantu warsztatowego są:

  • Potencjalnie długi czas oczekiwania na odbiór auta - jeśli warsztat musi czekać na części zamienne (a obecnie musi czekać dość długo), naprawa też się wydłuży. 
  • Spór ubezpieczycieli z warsztatami - towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły kwestionować stawki warsztatów za naprawę poszkodowanych pojazdów, przez co warsztaty tracą pieniądze lub dokonują napraw po kosztach. 
  • Problemy z wynajmem auta zastępczego - poszkodowanemu w kolizji przysługuje auto zastępcze z OC sprawcy na czas naprawy. Ubezpieczyciele próbują zaoszczędzić poprzez machinacje przy rozliczaniu kosztów wynajmu.

Metoda kosztorysowa a serwisowa – która będzie korzystniejsza?

Metodę serwisową zazwyczaj preferują właściciele nowszych i droższych samochodów, którzy oczekują fachowej naprawy przy użyciu oryginalnych części. Jest to również wybór dla osób, które wolą uniknąć negocjacji z ubezpieczycielem oraz dla tych, którym zależy na czasie.
Natomiast metoda warsztatowa w ubezpieczeniu autocasco stanowi jedyną opcję dla posiadaczy pojazdów w leasingu, którzy są zobowiązani do jej wykorzystania na podstawie warunków umowy. Dodatkowo – to dla osób ceniących swój czas – ta metoda pozwala na otrzymanie pojazdu zastępczego i szybką naprawę samochodu bez angażowania się w proces negocjacji.

Z kolei wybór kosztorysu jest typowy dla właścicieli starszych pojazdów, którzy stawiają na oszczędność przy drobnych naprawach. Jest to również opcja dla osób, które posiadają umiejętności lub znajomości wśród mechaników, umożliwiające samodzielne lub tanie naprawy. To opcja również dla tych, którzy planują pozbyć się samochodu – gotówka może być korzystnym rozwiązaniem, a samochód może zostać sprzedany jako uszkodzony.

Jak naprawiać szkodę z OC, a jak z AC?

Naprawa szkody z OC sprawcy polega na wyborze przez poszkodowanego metody likwidacji szkody, która może być wykonana poprzez serwis oraz kosztorys i otrzymanie pieniędzy na konto. Nie występują tutaj takie zagadnienia jak „udział własny” czy „franszyza”. W przypadku bezpośredniej likwidacji szkód poszkodowany zgłasza szkodę swojemu ubezpieczycielowi, który wypłaca odszkodowanie i potem występuje o pokrycie kosztów naprawy od ubezpieczyciela sprawcy.

Natomiast w przypadku AC istnieją różne warianty naprawy szkody. Jeśli poszkodowany wybierze metodę kosztorysową, otrzyma pieniądze na konto i będzie mógł sam zorganizować naprawę. Natomiast metoda serwisowa pozwala na wybór serwisu, ale często jest droższa niż kosztorys. 

Niektóre ubezpieczyciela oferują także opcję warsztatu partnerskiego, który jest tańszy od serwisu, ale droższy od kosztorysu i wymaga korzystania z wybranych przez ubezpieczyciela warsztatów. Warto zdecydować się na preferowaną metodę naprawy już przy zakupie polisy AC, aby uniknąć dodatkowych kosztów.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl


Ubezpieczenie GAP a rozliczenie szkody komunikacyjnej

Ubezpieczenie GAP to ubezpieczenie od spadku wartości pojazdu. Jest szczególnie przydatne w ubezpieczeniach nowych aut, których wartość spada najszybciej.

Zwyczajowo przy obliczaniu wartości szkody towarzystwa ubezpieczeniowe opierają wysokość odszkodowania na wartości rynkowej pojazdu w dniu szkody. W sytuacji, gdy pojazd traci 15% swojej wartości w ciągu roku, potencjalne odszkodowanie też spadnie o 15%. Ubezpieczenie GAP polega na wypłacie odszkodowanie do określonej wartości.

Porównaj ubezpieczenia OC i AC

Są cztery główne rodzaje takiej ochrony:

  • fakturowy - wyrównanie odszkodowania do wartości auta z faktury zakupu,
  • casco - wyrównanie odszkodowania do sumy ubezpieczenia AC, 
  • indeksowy - dopłata do odszkodowania w określonej kwocie (np. 15% wartości auta),
  • finansowy - wyrównanie odszkodowania do kwoty pozostałej do spłaty w leasingu lub kredycie.

Ubezpieczenie GAP jest szczególnie korzystne dla właścicieli nowych samochodów, których wartość znacząco spada w pierwszych latach eksploatacji. Zapewnia im dodatkową ochronę finansową i pewność, że w przypadku szkody nie poniosą znaczących strat.

Co warto wiedzieć?
  • Według Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego, poszkodowani w wypadku lub kolizji mają prawo do naprawy swojego pojazdu na koszt ubezpieczyciela sprawcy, przy zachowaniu stanu sprzed szkody.
  • Przy ubezpieczeniu autocasco, ubezpieczony dokonuje wyboru metody likwidacji szkody przy zawieraniu polisy, a następnie nie może dokonywać zmian. Możliwe są różne warianty, takie jak serwisowy, kosztorysowy lub opcja warsztatu partnerskiego.
  • Metoda serwisowa polega na naprawie pojazdu bez udziału właściciela w wybranym przez ubezpieczyciela warsztacie, gdzie rozliczenie następuje między warsztatem a towarzystwem ubezpieczeniowym.
  • Metoda kosztorysowa pozwala na otrzymanie pieniędzy na konto, co umożliwia samodzielne zorganizowanie naprawy pojazdu, jednak wartość odszkodowania musi być wcześniej uzgodniona z ubezpieczycielem.
  • Decyzja o wyborze metody naprawy zależy od indywidualnych preferencji i okoliczności. Metoda serwisowa jest preferowana przez właścicieli nowszych i droższych pojazdów, którzy cenią fachową naprawę i nie chcą angażować się w negocjacje. Natomiast metoda kosztorysowa może być korzystna dla posiadaczy starszych samochodów lub osób preferujących samodzielne naprawy. Warto podjąć decyzję już przy zakupie polisy AC, aby uniknąć dodatkowych kosztów i nieporozumień.
     

FAQ - najczęściej zadawane pytania o rozliczenie szkody

  1. Czy po otrzymaniu odszkodowania muszę naprawić samochód?

    Nie, po otrzymaniu odszkodowania nie jesteś zobowiązany do naprawienia samochodu. Decyzja o naprawie zależy wyłącznie od ciebie jako właściciela pojazdu. Odszkodowanie jest przeznaczone na pokrycie kosztów naprawy lub może być wykorzystane w inny sposób, zgodnie z twoimi potrzebami lub preferencjami. Jednak pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się nie naprawiać samochodu, jego wartość może ulec obniżeniu, co może wpłynąć na ewentualną przyszłą sprzedaż lub wartość ubezpieczenia.

  2. Czy mogę podważyć wycenę szkody zaproponowaną przez ubezpieczyciela?

    Tak, jako poszkodowany masz prawo do podważenia wyceny szkody zaproponowanej przez ubezpieczyciela. Jeśli uważasz, że zaproponowana kwota odszkodowania nie jest wystarczająca lub nie uwzględnia wszystkich szkód, możesz podjąć działania w celu skorygowania wyceny. Możesz poprosić o dodatkowe oględziny pojazdu przez niezależnego rzeczoznawcę lub zgłosić reklamację do ubezpieczyciela, wskazując na konkretną podstawę dla swoich roszczeń.

  3. Czy mogę samo podjąć decyzję, czy chcę zastosować metodę kosztorysową czy serwisową?

    Tak, jako poszkodowany masz prawo do wyboru metody likwidacji szkody, czyli decyzji o zastosowaniu metody kosztorysowej lub serwisowej. Możesz samodzielnie podjąć decyzję na podstawie swoich aktualnych potrzeb. Metoda kosztorysowa polega na otrzymaniu pieniędzy na konto, co daje ci możliwość samodzielnego zorganizowania naprawy pojazdu. Z kolei metoda serwisowa obejmuje oddanie pojazdu do wybranego serwisu lub warsztatu naprawczego, gdzie naprawa zostanie przeprowadzona bez Twojego udziału, a koszty zostaną rozliczone pomiędzy warsztatem a ubezpieczycielem.

  4. Czy ubezpieczyciel może nie naprawić mojego pojazdu?

    Tak, istnieją sytuacje, w których ubezpieczyciel może zdecydować się nie naprawiać pojazdu. Na przykład może to nastąpić, jeśli koszt naprawy przekracza wartość rynkową pojazdu przed szkodą lub gdy pojazd jest uznany za nienaprawialny ze względu na poważne uszkodzenia. W takich przypadkach ubezpieczyciel może zaoferować odszkodowanie pieniężne równoważne wartości rynkowej pojazdu przed szkodą. W takiej sytuacji możesz zdecydować, czy chcesz naprawić pojazd na własną rękę, czy przeznaczyć środki finansowe na inne cele.

Redakcja

Jako specjaliści z zakresu ubezpieczeń przygotowujemy jakościowe treści w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portalu rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie TU), których dotyczy opinia. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

Redakcja Ubezpieczeniaonline.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

4
1
6
5
3
7

Oni nam zaufali

Dołącz do grona naszych klientów i wybierz ofertę specjalnie dla Ciebie!

Więcej o nas
ranking

Ranking ubezpieczeń

Dzięki naszemu rankingowi poznasz najlepsze ubezpieczenia na życie.

poradniki

Nasze
poradniki

Zapoznaj się z poradnikami, stworzonymi przez ekspertów. Doradzimy jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie i jak oszczędzić na składkach.

Czytaj poradniki

Masz jakieś pytania? Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami czytelników (FAQ).

Czytaj FAQ
narzędzia

Nasze
narzędzia

Wybierz odpowiednie narzędzie i poznaj nasze możliwości:

Porównaj ubezpieczenia