Jesteś tu pierwszy raz?
Jak to działa? Założ konto
Ponad 1000 formularzy miesięcznie!

Czy Polacy są odpowiedzialni? Czyli słów kilka o świadomości ubezpieczeniowej.

Jaką wiedzę na temat ubezpieczeń posiada przeciętny Polak? Czy duży odsetek naszych rodaków nie ma „zielonego pojęcia” o tej dziedzinie? Czy nasza świadomość ubezpieczeniowa rośnie, czy dzieje się odwrotnie? Jesteśmy zalewani reklamami z zakresu ubezpieczeń, czy jednak to wystarcza? Zapraszam do lektury.

Co to jest świadomość ubezpieczeniowa?

Świadomość ubezpieczeniowa jest to świadomość swojej roli na rynku ubezpieczeniowym, swoich zadań i swoich celów. Dotyczy to zarówno nas – klientów, jak i podmiotów zajmujących się sprzedażą ubezpieczeń. Ta świadomość oczywiście jest determinowana: poprzez wiedzę, doświadczenie i właśnie poprzez owe cele, które posiada każdy ze wspomnianych przeze mnie podmiotów obecnych na rynku.
Krótko mówiąc świadomość ubezpieczeniowa konsumenta (klienta) to wiedza, jaką mamy o rynku ubezpieczeń, to zdawanie sobie sprawy z potrzeby ubezpieczenia siebie, swojej rodziny oraz naszego majątku.

Wiedza Polaków

Badania rynku dowodzą, że świadomość ubezpieczeniowa Polaków nie jest jeszcze wysoka. Mimo to z roku na rok ulega ona poprawie. Jest to związane nie tylko z tym, że o ubezpieczeniach dużo mówi się w prasie oraz programach publicystycznych. Z roku na rok wzrasta również liczba osób, które korzystają z internetu, a jest on potężnym źródłem informacji. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe posiada swoją stronę internetową, można skontaktować się ze specjalistami z dziedziny ubezpieczeń, można również na własną rękę szukać interesujących nas wiadomości. To wszystko składa się na wzrost naszej świadomości.


Stan wiedzy Polaków na temat ubezpieczeń kilka lat temu.
Lp. ODPOWIEDZI POLAKÓW DANE LICZBOWE
1. Ubezpieczenia mnie nie interesują 11%
2. Niewiele wiem o ubezpieczeniach 32%
3. Wiem, na czym polegają ubezpieczenia, ale nie jestem w stanie sam wybrać oferty dla siebie 27%
4. Wiem, na czym polegają ubezpieczenia i mniej więcej wiem, jaka oferta by mi odpowiadała 24%
5. Dobrze orientuję się w ofertach ubezpieczeniowych 5%
6. Doskonale orientuję się w ofertach ubezpieczeniowych 1%
Źródło: opracowanie ARC Rynek i Opinie na zlecenie KNUiFE.

Jak Polacy podchodzą do kwestii ubezpieczeń obecnie?

Z badań przeprowadzonych wśród Polaków wynika, że zaledwie 24,6% Polaków (w wieku 25-55 lat, mieszkających w miastach i zarabiających powyżej 800 złotych) zdecydowało się ubezpieczyć swoje życie. Polacy nadal o wiele chętniej ubezpieczają swój dom lub mieszkanie (43,5%) albo samochód (AC 31,8%).

Dla większości respondentów, największą barierą zakupu indywidualnego ubezpieczenia na życie jest jego domniemana wysoka cena (twierdzi tak 31% respondentów, którzy nie posiadają indywidualnego ubezpieczenia na życie). Na życie częściej ubezpieczają się osoby z wyższymi dochodami (30,7%) i wyższym wykształceniem (31,6%). Do zakupu ubezpieczenia na życie, kobiety częściej niż mężczyzn popycha tragedia ich znajomych (odpowiednio 41,4 % i 28,7%).
 
Po prostu czytaj

Z badań wynika, że czytanie prasy dodatnio wpływa na zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej. Czytelnicy prasy częściej ubezpieczają się na życie. Dodatkowo, artykuły prasowe stanowiły źródło informacji na temat produktów ubezpieczeniowych dla blisko 20% z badanej grupy.

Aby w przyszłości poprawić wyniki badań dotyczących świadomości ubezpieczeniowej Polaków zachęcam do czytania artykułów na naszym portalu. Znajdziecie tu Państwo artykuły nie tylko uświadamiające potrzebę posiadania polisy, ale również zestawienia ofert poszczególnych towarzystw. A co najważniejsze, artykuły są przedstawiane w prosty sposób i możesz z nich korzystać, kiedy tylko masz czas i chęci.



Partnerzy

Nasze formularze są dostępne na największych polskich portalach:

Kontakt

Ubezpieczenia online.pl Rankomat Sp. z o.o. Sp. k.
(dawniej Ubezpieczenia online.pl Sp. z o.o.)
ul. Sycowska 44
51-319 Wrocław

tel. +48 71 320 71 77
fax +48 71 320 71 74