Sprawdź ile zapłacisz podatku za nieruchomość
- Czym jest podatek od nieruchomości?
- Jakie są rodzaje podatków dla domu i mieszkania?
- Podatek VAT przy zakupie mieszkania – kiedy się płaci i ile wynosi?
- Podatek PCC od kupna mieszkania – kiedy się płaci i ile wynosi?
- Kupno mieszkania za gotówkę a urząd skarbowy
- Podatek od kupna mieszkania – ile wynosi taksa notarialna?
- Zakup mieszkania na kredyt – jakie opłaty?
- Zwrot podatku za zakup mieszkania
- Jakie opłaty przy zakupie mieszkania oprócz podatku?
- Czy warto ubezpieczyć zakupione mieszkanie?
- FAQ - najczęściej zadawane pytania o podatek od kupna mieszkania
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Czym jest podatek od nieruchomości?
Podatek od nieruchomości, to rodzaj opłaty skarbowej od czynności cywilno-prawnych, którą zgodnie z prawem musimy uiścić przy zakupie mieszkania lub domu.
Podatkiem od nieruchomości opodatkowane są:
- budynki lub ich części,
- budowle, czyli obiekty, które nie są budynkami, lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- grunty.
Obowiązek opłacenia podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie obowiązku podatkowego, np. gdy kupiliśmy mieszkanie.
Wysokość podatku od nieruchomości przy zakupie mieszkania lub domu zależy od tego, czy nabywamy nieruchomość z rynku pierwotnego czy wtórnego.
Jakie są rodzaje podatków dla domu i mieszkania?
Wyróżnia się dwa rodzaje podatku od nieruchomości:
- podatek VAT,
- podatek PCC.
Podatek VAT przy zakupie mieszkania – kiedy się płaci i ile wynosi?
To, ile wyniesie podatek VAT od zakupu nieruchomości, zależy od powierzchni kupowanej nieruchomości. Jeśli nie przekracza ona 150 m2, VAT to 8% od ceny nieruchomości. Dla domów powyżej 150 m2 stawka podatku VAT to 23%.
Podatek od nieruchomości VAT wliczony jest już w cenę rynkową nowego domu czy mieszkania, zatem płacąc deweloperowi należność za nieruchomość, automatycznie regulujemy też opłatę dla urzędu skarbowego.
Podatek PCC od kupna mieszkania – kiedy się płaci i ile wynosi?
Podatek PCC od kupna mieszkania wynosi 2% wartości rynkowej mieszkania lub domu, które nabywamy. To, ile wynosi podatek PCC zapisywane jest zawsze w akcie notarialnym, a do urzędu skarbowego odprowadza tę kwotę notariusz.
Warto wiedzieć, że gdy kupujemy nieruchomość po bardzo niskiej cenie, w akcie notarialnym powinniśmy wyjaśnić, dlaczego jest ona tak niska, np. wpisując informacje o złym stanie technicznym lokalu. Jeśli urząd skarbowy uzna, że cena nieruchomości została zaniżona, ma prawo zwiększyć wysokość podatku PCC, a nawet nałożyć na nas obowiązek opłacenia odsetek od tej kwoty.
WAŻNE!
Zarówno przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego, jak i z rynku wtórnego, prócz konieczności uiszczenia podatku, obowiązkowe jest też zgłoszenie kupna mieszkania do urzędu skarbowego. Deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od momentu nabycia własności do nieruchomości.
Kupno mieszkania za gotówkę a urząd skarbowy
Jeśli kupiliśmy mieszkanie za gotówkę, której nie przechowywaliśmy na koncie bankowym, urząd skarbowy ma prawo zażądać od nas dowodów na pochodzenia pieniędzy, którymi się posłużyliśmy przy tej transakcji.
Jeśli nie będziemy mogli udokumentować źródła pochodzenia swoich finansów, urząd może uznać je za „dochody nieujawione” i nałożyć na nas karę grzywny.
Aby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji, najlepiej jest oszczędzać pieniądze na zakup nieruchomości na koncie bankowym, np. na poczet wkładu własnego.
Podatek od kupna mieszkania – ile wynosi taksa notarialna?
Każdy zakup nieruchomości odbywa się zawsze w obecności notariusza, który przygotowuje akt notarialny, czyli akt nabycia mieszkania lub domu. Za swoją usługę notariusz pobiera opłatę od kupującego nieruchomość, czyli taksę notarialną.
To, ile wynosi taksa notarialna, zależy od wartości nabywanej nieruchomości. Wysokość taksy notarialnej nie może jednak przekroczyć maksymalnych stawek ustalonych w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku. Ceny taksy notarialnej rozpoczynają się od 100 zł, ale niektóre sięgają nawet 10 000 zł.
Maksymalne stawki za taksę notarialną zamieściliśmy w poniższej tabeli.
Wysokość taksy notarialnej przy zakupie mieszkania |
|
Wartość nieruchomości |
Wysokość taksy notarialnej |
do 3000 zł |
100 zł |
powyżej 3000 zł do 10 000 zł |
100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł |
od 10 000 zł do 30 000 zł |
310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł |
od 30 000 zł do 60 000 zł |
710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł |
od 60 000 zł do 1 000 000 zł |
1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł |
od 1 000 000 zł do 2 000 000 zł |
4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł |
powyżej 2 000 000 zł |
6770 zł + 0,25% od nadwyżki |
powyżej 2 000 000 zł, nie więcej niż 10 000 zł |
nie więcej niż 7500 zł |
Źródło: morizon.pl
Zakup mieszkania na kredyt – jakie opłaty?
W Polsce stosunkowo niewiele osób stać na zakup nieruchomości za gotówkę, większość zmuszona jest zaciągać kredyty hipoteczne. Zakup mieszkania na kredyt wiąże się z dodatkowymi opłatami, m.in. z obowiązkiem uiszczenia kolejnego podatku PCC, od czynności cywilno-prawnych.
Podatek PCC przy kredycie hipotecznym wynosi:
- 19 zł – w przypadku hipoteki kaucyjnej
- 0,01% kwoty hipoteki – przy hipotece zwykłej.
Zwrot podatku za zakup mieszkania
Choć podatek od zakupu mieszkania jest obowiązkowy, istnieje sposób na jego odzyskanie. Taką możliwość daje nam artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Ustawa ta zakłada, że jeśli nieruchomość, którą nabyliśmy, będziemy wykorzystywać do prowadzenia działalności gospodarczej, czyli do wykonywania czynności, które są prawnie opodatkowane, możemy ubiegać się o zwrot za podatek od kupna mieszkania. Dla tych, którzy zastanawiają się, jak uniknąć podatku od kupna mieszkania – to jedyna możliwość.
Jakie opłaty przy zakupie mieszkania oprócz podatku?
Podatek PCC i opłaty za taksę notarialną dla notariusza, to jednak nie wszystkie koszty, jakie muszą ponieść osoby kupujące dom lub mieszkanie na kredyt.
Na sumę kosztów zakupu mieszkania przy kredycie hipotecznym składają się także:
- prowizja kredytowa dla banku– zwykle ok. 2% kwoty kredytu;
- opłata notarialna za wpis hipoteki zwykłej w księgę wieczystą– 200 zł – stała stawka;
- ubezpieczenie nieruchomości z cesją– do zakupu takiej polisy zobowiązuje kredytobiorcę bank, jej koszt zależy od rodzaju ochrony, jakiej wymaga kredytodawca;
- ubezpieczenie pomostowe– to ubezpieczenie, które musimy wykupić na kilka tygodni, na czas wpisu do hipoteki, cena takiej polisy zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego;
- prowizja dla agencji nieruchomości (jeśli zdecydujemy się na jej usługi) –zwykle około 2,5% - 3% wartości nieruchomości.
Kupując nieruchomość na kredyt, zwróćmy uwagę na tzw. CKK, czyli całkowity koszt kredytu. To tam uwzględnione są prowizje, odsetki, marże i podatki, które będziemy musieli opłacić.
Czy warto ubezpieczyć zakupione mieszkanie?
Ubezpieczenie mieszkania czy domu przyda się nie tylko wówczas, gdy nabyliśmy nieruchomość na kredyt. Taka polisa może okazać się pomocna także tym, którzy kupili wymarzone M za własne pieniądze. Przecież w dom czy mieszkanie nierzadko inwestujemy oszczędności całego życia, a niespodziewane zdarzenia, takie jak zalanie czy pożar, mogą uszkodzić, a nawet doszczętnie zniszczyć całe nasze mienie.
Ubezpieczenie nieruchomości w razie zaistniałej szkody zapewni nam rekompensatę za straty, która umożliwi remont lub zakup nowego lokum.
Na rynku ubezpieczeń nieruchomości dostępne są polisy o bardzo różnorodnym zakresie ochrony – sami możemy zdecydować, które ryzyka chcemy włączyć od polisy mieszkaniowej.
Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!
Ceny polis mieszkaniowych najlepiej sprawdzić za pomocą kalkulatora ubezpieczeń nieruchomości
– w nim szybko i łatwo przeanalizujemy oferty nawet kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. Bezpośrednio na stronie kalkulatora możemy też wygodnie i bezpiecznie kupić wybrane ubezpieczenie – bez wychodzenia z domu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o podatek od kupna mieszkania
Ile wynosi VAT przy zakupie mikroapartamentu?
W Polsce podatek VAT za mikroapartamenty, czyli za lokale użytkowe o powierzchni nie większej niż 25m2, wynosi 23 proc. Przy zakupie mikroaparatmentu z rynku pierwotnego VAT jest już doliczony do wartości nieruchomości, to dlatego ceny mikroapartamentów u deweloperów są dość wysokie.
W którym momencie najlepiej ubezpieczyć zakupioną nieruchomość?
Polisę mieszkaniową najlepiej wykupić od razu po zakupie nieruchomości. Jeśli kupiliśmy mieszkanie z rynku pierwotnego już na samym początku może nam się przydać ubezpieczenie na wypadek awarii, np. przepięcia. W nieruchomości w każdej chwili może dojść do szkody, np. w wyniku pękniętej rury u sąsiada.
Od czego zależy cena ubezpieczenia mieszkania?
Koszt ubezpieczenia nieruchomości zależy głównie od wartości nieruchomości, jej lokalizacji i zakresu ochrony polisy. Na podstawie tych danych ubezpieczyciele indywidualnie wyliczają cenę polisy ubezpieczeniowej dla konkretnie nieruchomości – w każdym TU może być ona nieco inna.
Czy przy zakupie nieruchomości umowa przedwstępna musi być podpisana w obecności notariusza?
Prawo nie nakłada na nas obowiązku podpisywania umowy przedwstępnej przez notariusza. Jednak wraz z umową przedwstępną musimy zwykle zapłacić zadatek na poczet przyszłej transakcji, a jeżeli umowa będzie miała formę aktu notarialnego, nasze pieniądze będą bardziej bezpieczne.
Czy opłaca się wykupić polisę mieszkaniową w banku razem z kredytem hipotecznym?
Polisy mieszkaniowe w pakiecie z kredytem hipotecznym, które oferują banki, to rozwiązanie wygodne, ale nie zawsze opłacalne. Mamy jednak prawo samodzielnie znaleźć dobre ubezpieczenie mieszkania – najlepiej skorzystać z kalkulatora ubezpieczeń nieruchomości, w którym łatwo porównamy nawet kilkanaście ofert różnych TU.
Czy przy zakupienie mieszkania warto skorzystać z usług agencji nieruchomości?
Agencje nieruchomości, za swoje usługi, biorą dość duże prowizje – zwykle ok. 2-3 % wartości nieruchomości. Oferują jednak wsparcie prawne i organizacyjne podczas całego procesu zakupu – w ten sposób mamy pewność, że sprawy formalne związane z zakupem domu czy mieszkania będą dopięte na ostatni guzik.