Zgłoszenie sprzedaży samochodu - Kiedy i jak zgłosić?
- Dlaczego zgłoszenie sprzedaży samochodu jest ważne?
- Odpowiedzialność karna
- Odpowiedzialność majątkowa
- Kwestie podatkowe
- Kwestie ubezpieczenia
- Jak zgłosić zbycie pojazdu w Wydziale Komunikacji?
- Jak zgłosić zbycie pojazdu do ubezpieczyciela?
Każde zbycie lub nabycie pojazdu to czynność o znamiennych skutkach prawnych. Posiadanie pojazdu mechanicznego nakłada na właściciela szereg obowiązków, takich jak zapłata podatku od czynności cywilnoprawnych, dbanie o aktualność badań technicznych, czy zakup ubezpieczenia OC. Zbycie pojazdu zdejmuje z niego te obowiązki. Dlatego między innymi jest to takie ważne.
Dlaczego zgłoszenie sprzedaży samochodu jest ważne?
Obowiązek poinformowania o zbyciu lub nabyciu pojazdu wynika wprost z ustawy, a za jego niedopełnienie grozi kara finansowa od 200 do 1000 zł, ale to nie wszystko. Jeśli zaniedbamy ten ustawowy obowiązek możemy mieć wiele innych nieprzyjemności. Jak wynika z danych UFG, do sierpnia 2020 roku blisko 100 tysięcy kierowców zaniedbało obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu, co skutkowało karą z UFG.
Odpowiedzialność karna
Spowodowanie wypadku drogowego lub udział samochodu w przestępstwie to poważna rzecz. Służby przy pomocy danych z bazy CEPiK ustalą posiadacza auta na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu. Wówczas to właściciel musi się tłumaczyć z faktu obecności należącego do niego pojazdu na miejscu zdarzenia. Policji nie będzie interesowało to, że kierował nim ktoś inny.
Odpowiedzialność majątkowa
Gdy znajdziemy się w trudnej sytuacji finansowej i musimy sprzedać auto, by zdobyć trochę dodatkowej gotówki, również trzeba wysłać zawiadomienie o zbyciu pojazdu do Wydziału Komunikacji. W przeciwnym razie czekają nas nieprzyjemności związane z egzekucją komorniczą. Dodatkowo, gdy komornik przyjdzie po samochód i odkryje, że już go nie mamy, zgłosi ten fakt władzom i przyjdzie nam zapłacić karę za brak zgłoszenia zbycia.
Uwaga! Sprzedaż samochodu “na szybko”, żeby komornik go nie zajął może nie być dobrym pomysłem. W określonych przypadkach wierzyciel może wystąpić ze skargą pauliańską. |
Kwestie podatkowe
Kupiliście samochód wart 100 tysięcy złotych za gotówkę? Gratulacje! A skąd mieliście na to pieniądze? To samo pytanie zada właściwy urząd skarbowy. Zgodnie z polską ordynacją podatkową, osoby fizyczne i prawne powinny rozliczać się z dochodu z fiskusem. Dochód niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym to np.:
- renty,
- świadczenia socjalne (zasiłki, Rodzina 500+, zapomogi z MOPS czy GOPS itd.),
- stypendia,
- dodatki kombatanckie,
- alimenty i świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego.
Pełna lista źródeł dochodu niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest dostępna na stronach Urzędów Miast.
Jeżeli osiągacie dochód z innych źródeł, musicie się z niego rozliczyć. Ma to przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy i szarej strefie. Po zgłoszeniu nabycia pojazdu, urząd skarbowy przeanalizuje wasze dochody i stwierdzi, czy było was stać na ten zakup, czy nie. Jeśli wartość pojazdu wzbudzi podejrzenia w odniesieniu do waszych dochodów, możecie zostać poproszeni o złożenie stosownych wyjaśnień.
Kwestie ubezpieczenia
Opłacenie składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC jest powinnością właściciela pojazdu. W momencie podpisania umowy kupna-sprzedaży zbywca przestaje być właścicielem, ale Towarzystwo Ubezpieczeniowe czy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny mają prawo o tym nie wiedzieć. Zgodnie z prawem obowiązkiem zbywcy jest poinformowanie ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu w ciągu 14 dni od zmiany własności (nie ma konieczności osobnego informowania UFG).
W szczególności ma to znaczenie w sytuacji, gdy płatność za polisę OC była rozłożona na raty. Dwie najpowszechniejsze sytuacje to:
- zbywca nie opłacił rat sprzed dnia sprzedaży,
- nabywca nie opłaca rat po dacie sprzedaży.
Co gdy sprzedający nie zapłacił rat OC za pojazd?
Przy zakupie samochodu możemy spokojnie sprawdzić, czy pojazd posiada ważną polisę OC. Możemy też skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym, opisać krótko sytuację i spytać, czy raty są opłacane na bieżąco. Jeśli kupimy auto, gdzie raty nie zostały opłacone, jesteśmy współodpowiedzialni za to zobowiązanie.
W teorii zbywca powinien opłacić pozostałe raty. Możemy opłacić zaległe raty i domagać się zwrotu od zbywcy. Praktyka jednak pokazuje, że nie zawsze udaje się to wyegzekwować. Warto zatem upewnić się przed zakupem, czy wszystkie raty zostały opłacone. Towarzystwo ubezpieczeniowe musi udzielić takiej informacji. Jeśli nie wszystkie raty zostały opłacone, polecamy poszukać innego pojazdu.
Co gdy nabywca nie płaci rat za samochód, który ode mnie kupił?
Jesteśmy odpowiedzialni za zobowiązania ubezpieczeniowe naszego samochodu do dnia sprzedaży. Tak jak wspominaliśmy, nie możemy liczyć na to, że nabywca zachowa się właściwie i zgłosi nabycie pojazdu. Wielu klientów zakładów ubezpieczeniowych otrzymuje wezwanie do zapłaty zaległej raty już po sprzedaży pojazdu.
Jedyne, co nam pozostaje, to dopilnować zgłoszenia zbycia.
Jak zgłosić zbycie pojazdu w Wydziale Komunikacji?
W celu zgłoszenia zbycia pojazdu należy udać się do Wydziału Komunikacji urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Może to być:
- urząd miasta dla miast na prawach powiatu,
- urząd dzielnicy dla Miasta Stołecznego Warszawy,
- starostwo powiatowe w każdym innym przypadku.
W urzędzie należy okazać dokument tożsamości oraz dokument, który potwierdza zbycie, czyli umowę kupna-sprzedaży lub umowę darowizny.
Ważne! Umowa komisowa nie jest dokumentem poświadczającym zbycie pojazdu! Dopiero w chwili, gdy komis sprzeda nasz pojazd, możemy zgłosić jego zbycie. |
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu online
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele instytucji do przejścia na tryb w 100% zdalny. Wydziały Komunikacji w całej Polsce nie stanowiły wyjątku. W 2020 roku z usługi zgłoszenia zbycia pojazdu online skorzystało ponad 600 tysięcy osób!
Zawiadomienia o zbyciu przez Internet możemy dokonać na stronie rządowej gov.pl, gdzie należy wybrać Usługi dla obywatela.
Z menu należy wybrać zakładkę “Kierowcy i pojazdy”.
Z następnego menu wybierz “Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę”:
Dla ukończenia procedury konieczne będzie zalogowanie się Profilem Zaufanym.
Jak zgłosić zbycie pojazdu do ubezpieczyciela?
Jest kilka możliwości zgłoszenia zbycia pojazdu do TU. Można to zrobić:
- w placówce lub w biurze agenta ubezpieczeniowego, który reprezentuje dane TU,
- mailowo,
- poprzez formularz,
- w aplikacji TU,
- telefonicznie (tylko w nielicznych TU),
- pocztą tradycyjną.
W przypadku zgłaszania zbycia mailowo, online lub poprzez aplikację będziemy potrzebowali skanu lub zdjęcia dokumentu potwierdzającego zbycie.
Ważne! Jeśli dokument lub jego skan/zdjęcie będą nieczytelne, TU może odmówić zarejestrowania zbycia pojazdu i wezwać zbywcę do dostarczenia czytelnej wersji. Należy mieć to na uwadze także w momencie spisywania umowy-kupna sprzedaży. |
Zgłoszenie zbycia u agenta
To jedna z lepszych opcji zgłoszenia zbycia pojazdu do towarzystwa ubezpieczeniowego. Możemy poprosić o pomoc osobę obeznaną w temacie i dodatkowo możemy otrzymać od agenta opieczętowane potwierdzenie przyjęcia dokumentu wraz z datą. Posiadanie takiego dokumentu umożliwia nam dochodzenie swoich praw poprzez złożenie reklamacji, w razie gdyby agent czemuś uchybił i naraziłoby to nas na konsekwencje.
Agent ubezpieczeniowy nie ma obowiązku zgłoszenia zbycia pojazdu w imieniu klienta. Może to zrobić, ale jest to wyłącznie jego dobra wola a obowiązek ciąży na posiadaczu pojazdu.
Zgłoszenie zbycia pojazdu online
Firmy ubezpieczeniowe udostępniają formularz online dla zgłoszenia zbycia pojazdu. Formularze są dostępne pod tymi adresami:
Towarzystwo ubezpieczeniowe |
Adres formularza * |
Allianz |
https://www.allianz.pl/obsluga-i-kontakt/zmiany-w-ubezpieczeniu/zmiany-w-ubezpieczeniu-oc/zglaszam-sprzedaz-pojazdu,14782.html |
AXA/Uniqa |
https://form.uniqa.pl/ui/moto/uks |
Balcia |
https://www.reso.com.pl/zbycie-pojazdu |
ERGO Hestia/MTU |
https://www.ergohestia.pl/sprzedaz/ |
Euroins |
https://eins.pl/kupno-sprzedaz-pojazdu-2/ |
Gefion |
http://polins.pl/klient-indywidualny/zglos-nabycie-sprzedaz-pojazdu-lub-wypowiedzenie-ubezpieczenia-oc/ |
Generali |
https://www.generali.pl/strefa-klienta/ubezpieczenia-indywidualne/samochod/sprzedaz-samochodu.html |
HDI |
https://hdiubezpieczenia.pl/obsluga-klienta |
Link4 |
https://www.link4.pl/formularz-kontaktowy/uks# |
mBank |
https://www.mbank.pl/indywidualny/ubezpieczenia/pytania-i-odpowiedzi/informacje/sprzedaz-auta/ |
PZU |
https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc/formularze-online/zglos-sprzedaz-przedmiotu-ubezpieczenia |
TUW TUZ |
https://tuz.pl/strefa-klienta/zglos-zbycie-pojazdu/ |
Warta |
https://www.warta.pl/obsluga/zmiana-wlasnosci |
Wiener |
https://obsluga.wiener.pl/sprzedaz-pojazdu/policyInfo |
* Jeżeli danego towarzystwa ubezpieczeniowego nie ma na liście, to oznacza, że nie oferuje ono formularza online dla zgłoszenia zbycia pojazdu.
Zgłoszenie zbycia pojazdu mailem
Wypełnione i podpisane zgłoszenie zbycia pojazdu należy zeskanować lub sfotografować i wysłać na stosowny adres towarzystwa ubezpieczeniowego. Poniżej prezentujemy listę adresów mailowych.
Towarzystwo ubezpieczeniowe |
Adres email * |
Allianz |
komunikacja@allianz.pl |
AXA/Uniqa |
centrala@uniqa.pl |
Aviva |
bok@aviva.pl |
Balcia |
umowyks@reso.com.pl |
Benefia |
bok@benefia.pl |
Compensa |
centrala@compensa.pl |
Concordia |
sprzedaz.auta@concordiaubezpieczenia.pl |
Gefion |
wnioski@polins.pl |
Generali |
centrumklienta@generali.pl |
Interrisk |
korespondencja@interrisk.pl |
Link4 |
bok@link4.pl |
mBank |
serwis@axaubezpieczenia.pl |
Proama |
serwis@proama.pl |
PZU |
kontakt@pzu.pl |
TUW TUW |
wypowiedzenia@tuw.pl |
TUW TUZ |
centrala@tuz.pl |
Ubezpieczenia Pocztowe |
info@ubezpieczeniapocztowe.pl |
Warta |
wypowiedzeniaoc@warta.pl |
* brak adresu email w tabeli oznacza brak możliwości zgłoszenia zbycia pojazdu tą drogą.
Można także dokonać zgłoszenia tradycyjną pocztą. jednak nie polecamy tego rozwiązania. Trwa najdłużej i sprawia najwięcej problemów, kiedy coś pójdzie nie tak.
Ważne! Zawsze upomnij się o potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zbycia pojazdu, niezależnie od formy tego zgłoszenia. |
- Każde zbycie i nabycie pojazdu musi być zgłoszone w terminie do 30 dni od momentu przekazania własności,
- Podczas pandemii Covid-19 ten termin został wydłużony do 180 dni, ale od 1 stycznia 2021 wrócił termin 30-dniowy,
- Za niezgłoszenie zbycia pojazdu w terminie grozi kara od 200 do 1000 zł,
- Zawiadomienie o zbyciu pojazdu można dokonać online bez chodzenia do Wydziału Komunikacji. Konieczne będzie założenie Profilu Zaufanego,
- Zawsze upewnij się, że zgłoszenie zostało przyjęte i zarejestrowane,
- Oprócz zawiadomienia Wydziału Komunikacji sprzedający musi powiadomić również swojego ubezpieczyciela, który wystawił polisę OC. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować przykrymi konsekwencjami, np. koniecznością zapłaty raty za OC pojazdu, którego już nie mamy.