Assistance - w czym może Ci pomóc i gdzie obowiązuje?
W ofertach towarzystw ubezpieczeniowych można znaleźć całkiem spory wybór produktów ubezpieczeniowych, dedykowanych właścicielom pojazdów mechanicznych. Ubezpieczenie assistance to dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne, które daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa na drodze. W razie awarii pojazdu lub innych kłopotów może on liczyć na pomoc ubezpieczyciela, zgodnie z zapisami znajdującymi się w umowie.
Jaki jest zakres ubezpieczenia assistance?
Ponieważ assistance należy do grupy ubezpieczeń dobrowolnych, towarzystwa ubezpieczeniowe mają pełną dowolność w oferowaniu zakresu usług. Najczęściej ubezpieczyciele proponują kierowcom:
- pomoc techniczną. Polega ona na naprawie samochodu na miejscu zdarzenia, a jeżeli nie jest to możliwe, na holowaniu pojazdu do warsztatu lub na najbliższy parking. W ramach ubezpieczenia assistance kierowca może też liczyć na dostarczenie paliwa;
- pomoc informacyjną. Pracownicy infolinii mogą udzielić ubezpieczonemu informacji o najbliższych warsztatach samochodowych czy hotelach;
- pomoc medyczną. Polega ona na zorganizowaniu transportu medycznego lub doraźnej pomocy specjalisty, np. psychologa. Część towarzystw ubezpieczeniowych w ramach pomocy medycznej organizuje i pokrywa koszty opieki nad dziećmi lub zwierzętami podróżującymi wraz z poszkodowanym;
- pomoc prawną. Ubezpieczony może liczyć na wsparcie prawnika, np. po spowodowaniu kolizji czy wypadku.
Ubezpieczenie assistance – wariant podstawowy czy rozszerzony?
Wielu ubezpieczycieli proponuje kierowcom assistance w dwóch pakietach – podstawowym i rozszerzonym. Różnice między nimi są znaczne. Przykładowo AXA oferuje kierowcom cztery pakiety assistance (Mini, Standard, Premium i Prestiż), które różnią się:
- zakresem terytorialnym. Kierowcy, którzy wykupili pakiet Mini lub Standard mogą liczyć na pomoc ubezpieczyciela, gdy do zdarzenia doszło w Polsce. Pakiety Premium i Prestiż dają kierowcy poczucie bezpieczeństwa również na obszarze Europy (z wyłączeniem Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Białorusi, Mołdawii i Ukrainy);
- limitem przy naprawie pojazdu na miejscu zdarzenia. Przykładowo pakiet Mini gwarantuje kierowcy usunięcie usterki na miejscu zdarzenia jedynie po wypadku, a limit kosztu naprawy wynosi 300 zł. Klienci korzystający z assistance Prestiż mogą liczyć na pomoc techniczną na terenie Europy zarówno w razie wypadku, jak i awarii. Limit kwot wynosi 600 zł (w Polsce) lub 500 euro (za granicą);
- limitem przy holowaniu pojazdu. W przypadku assistance Mini limit wynosi 75 km (po wypadku). Kierowcy mający pakiet Premium mogą liczyć na holowanie do 200 km zarówno w razie awarii pojazdu, jak i po wypadku.
Jak dobrać zakres ochrony do swoich potrzeb?
Chcesz czuć się bezpiecznie na drodze i dlatego rozważasz zakup ubezpieczenia assistance? Zanim podpiszesz umowę:
- zapoznaj się z dostępnymi wariantami ubezpieczeń assistance i porównaj je pod względem limitów,
- sprawdź zakres terytorialny ubezpieczenia ASS,
- dowiedz się, czy pomoc w ramach tego ubezpieczenia otrzymasz wyłącznie w razie wypadku, czy również po stwierdzeniu awarii.

Aby nie przepłacać, sprawdź, czy towarzystwo ubezpieczeniowe proponuje zniżkę przy zakupie ubezpieczenia assistance przez internet. To często spotykana praktyka. Jeżeli chcesz zaoszczędzić jeszcze więcej, kup ubezpieczenie ASS w pakiecie z innymi, np. OC.
Jak wezwać pomoc ASS?
Aby poinformować ubezpieczyciela o zdarzeniu i otrzymać niezbędną pomoc, wystarczy skontaktować się z centrum alarmowym danego towarzystwa ubezpieczeniowego. W przypadku ubezpieczeń assistance szkody należy zgłaszać telefonicznie – to umożliwi możliwie najszybszą odpowiedź ubezpieczyciela.
W ramach ubezpieczenia assistance pomoc jest świadczona przez 24 godziny na dobę.
Kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić pomocy?
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe wskazuje w OWU ograniczenia ochrony ubezpieczeniowej. Przykładowo firma Gothaer zastrzega sobie, że nie będzie ponosić odpowiedzialności m.in. wówczas, gdy:
- ubezpieczony działał bez uprzedniego porozumienia się z pracownikami Centrum Alarmowego Gothaer, a brak zgłoszenia zdarzenia przyczynił się do zwiększenia kosztów usług assistance,
- pojazd został unieruchomiony wskutek obciążenia ponad dopuszczalną masę całkowitą,
- do wypadku doszło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa ubezpieczonego.
Ubezpieczenie OC warto wybrać najtańsze. Podczas zakupu AC, najważniejszym kryterium wyboru jest jednak jego zakres. Jeśli chcesz posiadać kompleksowe ubezpieczenie, pamiętaj o wykupieniu dodatków, np. ASS. Taka ochrona kosztuje niewiele, a przyda się w razie nieoczekiwanych problemów podczas podróży. Jeśli nie chcesz przepłacać za ten sam lub podobny produkt, sprawdź wysokość składki dla Twojego samochodu w naszym kalkulatorze OC i AC. W kilka minut porównasz oferty 11 towarzystw w 1 miejscu i znajdziesz najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia.
2. Zanim kupisz polisę, sprawdź zakres ochrony i wyłączenia od odpowiedzialności
3. Pamiętaj, że niektóre zdarzenia są objęte limitem kwotowym lub ilościowym
4. Szkodę z polisy ASS zgłoś natychmiast (skontaktuj się z centrum alarmowym) - nie działaj na własną rękę!