Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.
Więcej informacji Akceptuj
pon.-pt. 900 - 1900 - 22 417 11 40

Porównaj 64 oferty ubezpieczeń turystycznych.

Możesz zaoszczędzić nawet 50%!
Porównaj ceny

Uważaj na nieważny paszport! Co z wycieczką z biura podróży?

Średnia ocena: 4.20

Dziękujemy za oddanie głosu.

Kupiłeś bilety lotnicze i jesteś gotowy do zagranicznego wyjazdu, lecz w ostatniej chwili zdajesz sobie sprawę, że nie posiadasz ważnego paszportu. Sprawdzamy, jak uzyskać nowy dokument lub ubezpieczyć się na wypadek rezygnacji z wyjazdu.

Wakacje to czas upragnionego wypoczynku. Zanim jednak znajdziemy się za granicą powinniśmy dobrze przygotować się do wyjazdu. Jednym z najważniejszych elementów takich przygotowań jest sprawdzenie ważności wszystkich dokumentów.


Zagraniczna podróż – jakie dokumenty są nam potrzebne?

Jeżeli wybieramy się do kraju członkowskiego UE (wchodzącego w skład strefy Schengen), niezbędny jest nam jedynie dowód osobisty (wraz z takimi dokumentami, jak np. prawo jazdy lub umowa ubezpieczeniowa). Jeżeli natomiast zamierzamy opuścić Europę, poza dowodem osobistym potrzebujemy paszportu, czyli dokumentu potwierdzającego nasze obywatelstwo. Większość państw wymaga, aby jego data ważności wynosiła minimum 6 miesięcy dłużej niż termin końca naszej podróży.

Kto jest odpowiedzialny za ważność dokumentów?

Nawet jeżeli wybieramy się na wycieczkę z biurem podróży, sami ponosimy odpowiedzialność za ważność naszego dowodu osobistego i paszportu. W regulaminach większości biur turystycznych znajdują się zapisy, które wyraźnie to podkreślają.
 
Jeżeli w ostatniej chwili zorientujemy się, że nie posiadamy dokumentów upoważniających nas do przekroczenia granicy, możemy starać się o przesunięcie wyjazdu na dalszy termin. Często jest to jednak niemożliwe. Jeżeli wybieramy się w podróż bez ważnego paszportu (lub dowodu osobistego), służby celne nie pozwolą nam przekroczyć granicy.
 

Jak uzyskać nowy paszport?

Jeżeli data ważności naszego paszportu minęła lub straciliśmy go w wyniku kradzieży, musimy złożyć wniosek o wyrobienie nowego. Zrobimy to w Urzędzie Wojewódzkim lub w konsulacie. Standardowa cena wydania paszportu wynosi 140 PLN, jeżeli jednak sami ponosimy odpowiedzialność za stratę lub zniszczenie dokumentu, cena usługi wzrasta do 420 PLN.
 
Etapy wyrabiania paszportu:

1. Zbierz potrzebne dokumenty
2. Zapłać za paszport
3. Złóż dokumenty w punkcie paszportowym
4. Odbierz gotowy paszport.

 
Czas oczekiwania na nowy paszport wynosi maks. do 30 dni, jednak w praktyce dokument powinien być gotowy wcześniej. To, jak szybko go uzyskamy, jest uzależnione od liczby innych oczekujących w urzędzie wniosków. Termin odbioru paszportu powinniśmy poznać przy składaniu podania w urzędzie (można go też sprawdzić online). Dokument zachowuje ważność przez 10 lat.

    

Przyśpieszenie oczekiwania

Jeżeli nie posiadamy ważnego paszportu, jedną z możliwości pozwalających nam na przyśpieszenie wyjazdu jest złożenie wniosku o paszport tymczasowy. Jest to dokument wydawany maks. na 12 miesięcy, który uzyskamy szybciej od standardowego paszportu biometrycznego. Jest on też tańszy – jego cena wynosi 30 PLN.
 
Paszporty tymczasowe są wydawane w szczególnych okolicznościach (takich jak choroba lub śmierć członka rodziny, wypadek związany z działalnością zawodową). W przypadku wyjazdów wakacyjnych i wycieczek z biurem podróży nie przysługuje nam prawo, aby się o niego ubiegać. Co więcej, nie wszystkie państwa uznają ich ważność, dlatego przed wyjazdem za granicę należy sprawdzić, jakie regulacje obowiązują w kraju, do którego się wybieramy.

Strata dokumentów przed podróżą – jak się zachować?

Jeżeli zorientujemy się, że nasz paszport został skradziony, powinniśmy jak najszybciej poinformować o tym urzędników w punkcie paszportowym. Jeżeli kradzież dokumentu miała miejsce za granicą, musimy udać się do konsulatu. Potrzebny będzie nam jedynie dokument potwierdzający naszą tożsamość (najlepiej dowód osobisty). Koniecznie powinniśmy zgłosić sprawę na policję, aby paszport został unieważniony, a tym samym nie został wykorzystany np. do wzięcia kredytu.

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży

Jeżeli w ostatniej chwili zorientujemy się, że nie posiadamy potrzebnych do przekroczenia granicy dokumentów, grozi nam strata zainwestowanych w podróż pieniędzy (bilety lotnicze lub autobusowe, zarezerwowane hotele, wycieczka zakupiona w biurze podróży).
 
Jednym ze sposobów, aby uniknąć takiego ryzyka, jest skorzystanie z oferowanego przez wiele firm ubezpieczeniowych ubezpieczenia kosztów rezygnacji z podróży. W ramach tej usługi uzyskamy gwarancję, że jeżeli z przyczyn losowych nie będziemy w stanie wybrać się w zaplanowaną podróż, otrzymamy od ubezpieczyciela zwrot zainwestowanych środków. Aby uzyskać odszkodowanie, musimy zgłosić ubezpieczycielowi przyczynę rezygnacji z wyjazdu  oraz przedstawić mu wszystkie udokumentowane wydatki.
 
Kiedy przysługuje nam prawo do zwrotu środków?

  • Śmierć lub choroba własna lub bliskich,
  • kradzież (dokumentów, mienia) lub włamanie do mieszkania,
  • utrata pracy,
  • wypadek własny lub jego bliskich,
  • konieczność stawienia się na rozprawę sądową.

Niektóre firmy ubezpieczeniowe wymagają partycypacji w kosztach (zazwyczaj na poziomie ok. 20%), natomiast inne zapewniają zwrot 100% zainwestowanych w podróż pieniędzy. Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży możemy wykupić jako osobną usługę lub element rozszerzonej polisy. Często oferują je agencje turystyczne.
 
Koszty usługi są uzależnione od wielu czynników, takich jak cena kupionych przez nas biletów, opłaconych hoteli, a także liczba uczestników podróży.  Np. cena składki za tygodniowy wyjazd jednej osoby do Chorwacji (koszty rezygnacji z biletu lotniczego o wartości 700 PLN) waha się w granicach 17-30 PLN (ok. 70 PLN w przypadku opcji ALL RISK). Kluczowe znaczenie ma termin wykupienia polisy. Najczęściej możemy skorzystać z ubezpieczenia nie później niż 7 dni dni po zawarciu umowy z biurem podróży, a przynajmniej miesiąc przed planowanym wyjazdem (chociaż niektórzy ubezpieczyciele pozwalają na to nawet 3 dni przed podróżą).

Co warto wiedzieć?

1. Aby wjechać do państw, które nie należą do Unii Europejskiej potrzebujemy paszportu. 

2. Dokument ten musi być ważny przez 6 miesięcy od momentu skończenia podróży, za ważność paszportu odpowiedzialność zawsze ponosi jego właściciel.

3. Paszport można wyrobić w punkcie paszportowym przy Urzędzie Wojewódzkim, w celu jego wyrobienia należy złożyć wniosek oraz stosowne dokumenty.

4. W razie kradzieży dokumentów przed podróżą pomóc może ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wyjazdu - w razie utraty paszportu otrzymamy zwrot kosztów poniesionych przy odwołaniu wycieczki.

Redakcja

Jako specjaliści z zakresu ubezpieczeń przygotowujemy jakościowe treści w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Redakcja Ubezpieczeniaonline.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

Powrót do listy
616618
6
7
2
6
8
5

Oni nam zaufali

Dołącz do grona naszych klientów i wybierz ofertę specjalnie dla Ciebie!

Więcej o nas
ranking

Ranking ubezpieczeń

Dzięki naszemu rankingowi poznasz najlepsze ubezpieczenia na życie.

poradniki

Nasze
poradniki

Zapoznaj się z poradnikami, stworzonymi przez ekspertów. Doradzimy jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie i jak oszczędzić na składkach.

Czytaj poradniki

Masz jakieś pytania? Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami czytelników (FAQ).

Czytaj FAQ
narzędzia

Nasze
narzędzia

Wybierz odpowiednie narzędzie i poznaj nasze możliwości:

Porównaj ubezpieczenia
Słownik ubezpieczeniowy