Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.
Więcej informacji Akceptuj

Chcesz żebyśmy znaleźli dla Ciebie
najtańsze ubezpieczenie?

Przejdź do kalkulatora:

Porównaj ceny

Dzisiaj 11 użytkowników wybrało polisę za pomocą porównywarki.

Oblicz składkę ubezpieczenia w 2 minuty.
Koszt polisy zaczyna się już od 9 zł miesięcznie.

Dane przekazywane na stronie www są zabezpieczone dzięki szyfrowaniu protokołem SSL.

Sprawdź ceny ubezpieczeń nieruchomości.
Porównaj z nami oferty w 2 minuty.
Porównaj ceny

Dodatkowe koszty przy zakupie nieruchomości

Sprawdź ceny ubezpieczeń nieruchomości.
Porównaj z nami oferty w 2 minuty.
Porównaj ceny
Kupujący nieruchomości, powinni wziąć pod uwagę nie tylko jej cenę, ale i dodatkowe koszty przy zakupie mieszkania i domu. Łącznie mogą one osiągnąć nawet kilka procent wartości nieruchomości. Warto sprawdzić, których z tych opłat można uniknąć.

Porównaj ceny

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!

 
Najważniejsze koszty dodatkowe przy zakupie mieszkania (i innych nieruchomości) to:
  • opłaty skarbowe;
  • koszty sądowe;
  • podatek VAT;
  • wynagrodzenie dla notariusza;
  • prowizja dla biura nieruchomości;
  • koszty kredytu hipotecznego;
  • ubezpieczenie nieruchomości do kredytu;
  • dodatkowe koszty przy budowie domu.
Część z tych opłat jest obowiązkowa, ale nie wszystkie – niektórych można uniknąć lub je zminimalizować.
 

Znalezienie odpowiedniej nieruchomości

Pierwszy i najważniejszy krok przy zakupie nieruchomości, to znalezienie odpowiedniego domu lub mieszkania. Już na tym etapie mogą pojawić się koszty dodatkowe zakupu nieruchomości.
 
Jeśli będziemy chcieli skorzystać przy poszukiwaniach z pomocy agencji nieruchomości, pośrednik z agencji nieruchomości weźmie od nas prowizję – zwykle jest to ok. 1,5-3% ceny transakcyjnej.
 
Możemy jednak poszukać nieruchomości samodzielnie i w ten sposób tego dodatkowego kosztu uniknąć. Internet pełen jest portali z ogłoszeniami nieruchomości na sprzedaż – dostęp do nich jest bezpłatny.
 

Kompletowanie dokumentów do kredytu

Jeżeli zdecydujemy się na zakup nieruchomości za pomocą kredytu hipotecznego, konieczne będzie skompletowanie dokumentów do kredytu. Większość z nich nie generuje dodatkowych opłat przy zakupie mieszkania – wiele można pobrać za darmo elektronicznie.
 
Koszty zakupu nieruchomości zwiększa na tym etapie jedynie odpis z księgi wieczystej nieruchomości, ale nie jest to wysoki koszt – zwykle 20 zł (pobranie online) lub 30 zł (pobranie w siedzibie sądu).
 
Z dodatkowym kosztem zakupu nieruchomości muszą się też liczyć przedsiębiorcy, od których bank będzie wymagał zaświadczenia z urzędu skarbowego, o braku zaległości finansowych. Koszt takiego dokumentu to 21 zł za 1 egzemplarz.
 
Łącznie dokumenty do kredytu hipotecznego zwiększą koszty zakupu nieruchomości o dodatkowe kilkadziesiąt złotych.
 

Jakie dokumenty do kredytu hipotecznego?

Warto wcześniej sprawdzić, jakie dokumenty do kredytu hipotecznego będą potrzebne, bo im szybciej je skompletujemy, tym szybciej złożymy wniosek o kredyt hipoteczny.
 
W tabeli poniżej zamieściliśmy listę dokumentów niezbędnych do kredytu hipotecznego wraz z miejscami, w których można je uzyskać oraz kosztami dodatkowymi do zakupu nieruchomości, które te dokumenty generują.
 

Dokumenty do kredytu hipotecznego

Rodzaj dokumentu

Od kogo?

Ile kosztuje?

Wniosek o kredyt hipoteczny

bank, w którym staramy się o kredyt

za darmo

Wyciąg z rachunku bankowego

bank, w którym mamy konto osobiste

możliwe opłaty
(kilka-kilkunaście złotych)

Zaświadczenie o zatrudnieniu
i uzyskiwanych zarobkach

pracodawca

za darmo

Zaświadczenie o podstawie naliczania składek

ZUS

za darmo

Zaświadczenie o nie zaleganiu
z opłacaniem składek (przedsiębiorcy)

ZUS

za darmo

Zaświadczenie o nie zaleganiu z podatkami
(przedsiębiorcy)

Urząd Skarbowy

21 zł za 1 egzemplarz

Oprac. na podstawie: businessinsider.com.pl.

 

Ubezpieczenie nieruchomości do kredytu

Koszty zakupu domu lub mieszkania z kredytem hipotecznym zwiększa także obowiązkowe ubezpieczenie nieruchomości do kredytu – taki obowiązek narzuca na nas bank. 
 
Bank wymaga od kredytobiorcy podstawowego ubezpieczenia mieszkania lub domu, które obejmuje mury i stałe elementy i zabezpiecza nieruchomość na wypadek ok. 20 zdarzeń losowych. 
 
To, ile kosztuje ubezpieczenie nieruchomości do kredytu hipotecznego, sprawdziliśmy za pomocą kalkulatora polis mieszkaniowych. Założyliśmy, że ubezpieczamy 30-metrowe mieszkanie w Warszawie warte 300 tys. złotych. W kalkulatorze znaczyliśmy opcje, że potrzebna będzie cesja na rzecz banku.

Jak widać na przykładzie, koszt najtańszego ubezpieczenia nieruchomości do kredytu nie jest wysoki – można nabyć taką polisę już w cenie 124 zł za rok ochrony – oferta towarzystwa Europa. Dodatkowo w tej cenie ubezpieczyciel oferuje ubezpieczenie nieruchomości od dewastacji oraz przydatne Home Assistance.
 
Warto zwracać uwagę na te dodatki, bo niektóre polisy, choć droższe, mają tylko jedno dodatkowe ryzko lub nie mają ich wcale. Najdroższe ubezpieczenie nieruchomości przy kredycie, w tym przypadku, zaproponowało Generali, lecz tutaj mamy aż 3 dodatki: Home Assistance, Dewastację i Pakiet medyczny, którego nie oferuje żadne inne z poniższych towarzystw ubezpieczeniowych. 
 
Przy kredycie hipotecznym ubezpieczenie nieruchomości jest obowiązkowe, jednak nie mamy obowiązku zakupu dokładnie takiej polisy mieszkaniowej, jaką oferuje nam bank. Możemy śmiało poszukać dobrego i niedrogiego ubezpieczenia mieszkania lub domu na własną rękę. Warto skorzystać z kalkulatora polis mieszkaniowych, który w kilka chwil pokaże nam oferty od wielu rożnych towarzystw. Szukanie ubezpieczenia nieruchomości do kredytu hipotecznego samodzielnie może okazać się dobrym sposobem na obniżenie opłat przy zakupie mieszkania
– Leszek Drozdalski, ekspert w rankomat.pl.
 

Koszt ubezpieczenia mieszkania do kredytu – przykładowe składki

TU

Dodatkowe ryzyka w polisie

Cena za rok

Europa

Home Assistance, Dewastacja

124 zł

Benefia

Home Assistance

133 zł

mtu24.pl

-

135 zł

Wiener

Home Assistance, Dewastacja

153 zł

Benefia

Home Assistance, Przedmioty Szklane

159 zł

Europa

Home Assistance, Powódź, Dewastacja

164 zł

Link4

Home Assistance, Powódź, Dewastacja

173 zł

mtu24.pl

Home Assistance

180 zł

Proama

Home Assistance, Dewastacja

192 zł

Inter Polska

212 zł

Generali

Assistance, Dewastacja, Pakiet medyczny

229 zł

Oprac. na podstawie: rankomat.pl. Dane na dzień: 19.09.2022 r.

 

Porównaj ceny

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!

 

Umowy zakupu domu i mieszkania u notariusza

Przy obliczaniu kosztów zakupu nieruchomości trzeba wziąć pod uwagę także dodatkowe koszty notarialne. 

Warto wiedzieć, że umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości nie musi być podpisana u notariusza. Co prawda, dobrze jest rozważyć taką opcję, bo to rozwiązanie zapewni nam większe bezpieczeństwo transakcji, ale jeśli chcemy obniżyć łączne koszty zakupu domu czy mieszkania, może lepiej będzie z tego zrezygnować.

Umowa sprzedaży, na mocy której prawo własności do nieruchomości zostaje przeniesione, musi mieć formę aktu notarialnego. Sporządzenie takiej umowy przez notariusza generuje dodatkowe koszty zakupu nieruchomości. 

Wysokość kosztów notarialnych przy zakupie mieszkania, czyli wysokość tzw. taksy notarialnej, ustalana jest indywidualnie, ale górna granica tej stawki wytyczona jest przez prawo i zależy od wartości nieruchomości. Maksymalne stawki taksy notarialnej zamieściliśmy w poniższej tabeli.

W ramach umowy zakupu domu zobowiązani jesteśmy także od uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości w wysokości 2% ceny domu lub mieszkania – to jedna z wyższych opłat przy zakupie mieszkania.

Kolejnym dodatkowym kosztem przy zakupie nieruchomości jest podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu wpisu do hipoteki – 19 zł. 

Do tego doliczyć trzeba także:

  • opłaty sądowe – 200 zł za każdy wpis do księgi wieczystej,
  • założenie księgi wieczystej dla nieruchomości – 60 zł,
  • opłatę za odpis aktu notarialnego – kilka złotych za każdą stronę dokumentu.

Pamiętajmy, że wysokość taksy notarialnej możemy negocjować, warto spróbować obniżyć w ten sposób koszty notarialne przy zakupie mieszkania.

Maksymalne stawki taksy notarialnej

Wartość nieruchomości

Stawka

Do 3 000 zł

100 zł

Od 3 000 zł do 10 000 zł

100 zł
+ 3% od nadwyżki 
powyżej 3 000 zł

Od 10 000 zł do 30 000 zł

310 zł
+ 2% od nadwyżki 
powyżej 10 000 zł

Od 30 000 zł 60 000 zł

710 zł
+ 1% od nadwyżki 
powyżej 30 000 zł

Od 60 000 zł 1000 000 zł

1010 zł
+ 0,4% od nadwyżki 
powyżej 60 000 zł

Od 1000 000 zł do 2000 000 zł

4770 zł
+ 0,2% od nadwyżki 
powyżej 1 000 000 zł

Powyżej 2000 000 zł

6770 zł
+ 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł,
ale nie więcej niż 10 000 zł

Oprac. na podstawie: morizon.pl.

 

Podatek VAT przy zakupie nieruchomości od dewelopera

Koszty przy zakupie mieszkania od dewelopera, zwiększa konieczność zapłaty podatku VAT. Niektórzy deweloperzy reklamują swoje nieruchomości, podając ceny netto, warto zwrócić na to szczególną uwagę, bo cenna brutto nieruchomości jest sporo wyższa. 

Podatek VAT przy zakupie nieruchomości od dewelopera wynosi 8 proc. Wyjątkiem są mikroapartamenty, które zgodnie z polskim prawem nie są traktowane jak mieszkania, bo ich metraż często nie osiąga minimalnej wielkości, czyli 24 m2.Według prawa są więc lokalami użytkowymi, na zakup których obowiązuje 23-procentowy VAT. 

23-procentowy podatek VAT obowiązuje także na mieszkania, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 i domy powyżej 300 m2. Taka stawka podatku obejmuje też komórki lokatorskie i garaże.

Przy umowie z deweloperem, zgodnie z prawem, koszty notarialne pokrywa się po połowie – 50 proc. płaci deweloper, a drugie 50 proc. nabywca nieruchomości.  

Zazwyczaj, koszty przy zakupie mieszkania o dewelopera, to zatem:

  • 8-procentowy podatek VAT,
  • podatek od czynności cywilno-prawnych,
  • opłaty notarialne,
  • kilka mniejszych opłat, tj. wpis do księgi wieczystej.

 

Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek pierwotny

Nieco inaczej kształtują się koszty dodatkowe przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego, choć część z nich się pokrywa.

Kupując mieszkanie z rynku pierwotnego, dodatkowo musimy zapłacić za:

  • taksę notarialną,
  • wypis z aktu notarialnego,
  • założenie księgi wieczystej,
  • wpis praw własności do księgi wieczystej,
  • koszty kredytu – jeśli się na niego zdecydowaliśmy.

Przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego nie obowiązuje nas podatek PCC w wysokości 2% - płacimy go wyłącznie przy zakupie mieszkań z rynku wtórnego. To duża zaleta i spore oszczędności.

Pamiętajmy jednak, że nieruchomości z rynku pierwotnego często wymagają remontu, a to generuje dodatkowe koszty przy zakupie mieszkania, które trzeba brać pod uwagę.
 

Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – rynek wtórny

Koszty dodatkowe zakupu nieruchomości z rynku wtórnego to przede wszystkim podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – 2% wartości nieruchomości. Podatek PCC trzeba uiścić w ciągu do 14 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości lub w momencie ustanowienia hipoteki.

Podatek PCC jest zwykle pobierany przez notariusza podczas podpisywania aktu notarialnego, który przekazuje go bezpośrednio do urzędu skarbowego.

Jakie koszty dodatkowe zakupu nieruchomości – budowa domu

Przy budowie domu również trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami, jak przy zakupie nieruchomości, bo i przy tym procesie konieczne jest uregulowanie kilku narzucanych przez polskie prawo opłat.

Najważniejsze koszty dodatkowe przy budowie domu:

  • wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego (łącznie minimum kilkaset złotych);
  • mapa zasadnicza (30-50 zł);
  • opłata skarbowa za zezwolenie na lokalizację lub przebudowę zjazdu (82 zł);
  • opłata skarbowa za ustalenie warunków zabudowy (107 zł);
  • projekt budowlany – zwykle ok. kilku tysięcy złotych.

Łącznie dodatkowe koszty przy budowie domu mogą wynieść ponad 10 000 zł.

Gdzie kupić ubezpieczenie do kredytu hipotecznego?

Jeżeli zrezygnujemy z oferty polisy mieszkaniowej zaproponowanej przez bank i zdecydujemy się na samodzielny zakup ubezpieczenia do kredytu hipotecznego, najlepiej to zrobić przez porównywarkę ubezpieczeń online.

 

Porównaj ceny

Darmowe wyliczenie składek online bez zobowiązań. Oszczędź do 50% na ubezpieczeniu!

Kiedy już za pomocą porównywarki sprawdzimy ceny za ubezpieczenie mieszkania w różnych TU, bezpośrednio w kalkulatorze możemy też dokonać zakupu wybranej polisy – to tylko 4 proste kroki:

1. Klikamy przycisk KUP ONLINE, pojawi się podsumowanie zamówienia z najważniejszymi warunkami polisy mieszkaniowej.
2. Uzupełniamy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail.
3. Wybieramy sposób płatności i dokonujemy bezpiecznej opłaty online za ubezpieczenie nieruchomości. 
4. Czekamy na e-mail z potwierdzeniem zakupu oraz niezbędnymi dokumentami do polisy mieszkaniowej.

Polisa mieszkaniowa kupiona przez Internet zwykle działa już od następnego dnia – po zaksięgowaniu opłaty za składkę.

 
To warto wiedzieć

1. Wysokość opłat notarialnych nie jest z góry narzucona i można je negocjować, prawo określa jedynie maksymalną granicę stawek notarialnych.

2. Przy kredycie hipotecznym bank wymaga zakupu polisy mieszkaniowej o podstawowym zakresie, nie musimy jednak korzystać z oferty banku – możemy poszukać ubezpieczenia mieszkania na własną rękę.

3. Jeśli kupujemy nieruchomość z rynku pierwotnego, której wielkość nie przekracza 25 m2, do urzędu skarbowego musimy wnieść 23-procentowy podatek VAT.

4. Ubezpieczenie mieszkania pod kredy hipoteczny możemy nabyć już za ok. 120 zł za rok. Warto sprawdzić ceny polis mieszkaniowych w kalkulatorze ubezpieczeń nieruchomości i kupić polisę online.
 

FAQ Najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie do kredytu

  1. Czy warto kupić polisę do kredytu w banku?

    Zanim zdecydujemy się na zakup polisy mieszkaniowej w pakiecie z kredytem hipotecznym, warto porównać oferty jeszcze kilku innych towarzystw ubezpieczeniowych, dzięki temu będziemy wiedzieć, czy polisa mieszkaniowa oferowana przez bank jest atrakcyjna – warto rozważyć nie tylko cenę, ale i zakres ochrony ubezpieczenia mieszkania.

  2. W jakim zakresie muszę wykupić polisę?

    Przy kredycie hipotecznym banki nakładają na nas obowiązek zakupu polisy mieszkaniowej jedynie o podstawowych zakresie, która zabezpiecza mury i stałe elementy nieruchomości na wypadek ok. 20 zdarzeń losowych. Może się jednak okazać, że dopłacając zaledwie kilkanaście złotych rocznie, możemy już zyskać większy zakres ochrony.

  3. Ile zapłacę za ubezpieczenie do kredytu?

    To, ile zapłacimy za ubezpieczenie nieruchomości do kredytu hipotecznego, zależy przede wszystkim od wartości nieruchomości oraz od zakresu ochrony. TU indywidualnie wyliczają wysokość składek, biorąc pod uwagę także ryzyko wystąpienia szkód. Najtańsze ubezpieczenie mieszkania można już kupić za ok. 100 zł rocznie.

  4. Jak długo trwa ubezpieczenie do kredytu?

    Ubezpieczenie mieszkania do kredytu trwa tak długo, jak długo trwa spłata zobowiązań wobec banku. Polisa mieszkaniowa zazwyczaj obowiązuje przez rok i po tym czasie odnawia się automatycznie.

  5. Co to jest cesja?

    Cesja to umowa cywilno-prawna, na mocy której prawo do wierzytelności przenoszone jest z jednej osoby na drugą. Cesja na rzecz banku z ubezpieczenia mieszkania podpisywana jest przy kredycie hipotecznym na bank, który udziela pożyczki.

Redakcja

Jako specjaliści z zakresu ubezpieczeń przygotowujemy jakościowe treści w oparciu o dokumenty OWU i własne doświadczenia. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku ubezpieczeniowym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł otrzymać produkt najbardziej dopasowany do własnych potrzeb.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portalu rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie TU), których dotyczy opinia. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

Redakcja Ubezpieczeniaonline.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.

4
1
6
5
3
7

Oni nam zaufali

Dołącz do grona naszych klientów i wybierz ofertę specjalnie dla Ciebie!

Więcej o nas
ranking

Ranking ubezpieczeń

Dzięki naszemu rankingowi poznasz najlepsze ubezpieczenia na życie.

poradniki

Nasze
poradniki

Zapoznaj się z poradnikami, stworzonymi przez ekspertów. Doradzimy jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie i jak oszczędzić na składkach.

Czytaj poradniki

Masz jakieś pytania? Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami czytelników (FAQ).

Czytaj FAQ
narzędzia

Nasze
narzędzia

Wybierz odpowiednie narzędzie i poznaj nasze możliwości:

Porównaj ubezpieczenia